kat-yukawa-K0E6E0a0R3A-unsplash

אלימות כלכלית מהי.

 

אלימות כלכלית אינה קיימת בהגדרות המשפטיות ואינה נחשבת ומוגדרת כעבירה פלילית. אלימות כלכלית היא אחת מהתופעות המשפילות והקשות שעוברות נשים ע"י בני זוגן. אם ע"י בעל, חבר ואפילו בחלק מהמשפחות שבהן הגבר הוא "השולט" על אשתו וילדיו.

אלימות כלכלית איננה פחותה משלטון דיקטטורי וקיימת בכל השכבות הסוציו אקונומיות. היא איננה "שייכת לשכבות המוחלשות" בלבד, כמו שנוטים לחשוב לא מעט אנשים. (ואני בהחלט נתקלת בכך בהרצאותיי).

אלימות פיזית נראית לעין ע"י פגיעות חיצוניות וסימנים שאנו רואים על נשים. באלימות כלכלית אין שום סימן ולו הקטן ביותר שניתן לראות בחוץ, אלא אם אתם מכירים את האישה ו/או המשפחה.

גם אני חוויתי אלימות כלכלית ואני כאן כדי לספר ולשתף אתכן. אני כאן כי אני פונה אליכן ומבקשת מכן אל תתנו לאף אחד להנמיך אתכן. כן אני יודעת על בשרי החרוך, זה לא קל, אבל זה אפשרי.

הדיכוי שלי החל מהבית שבו נולדתי, דיכוי שהוחל על אמי ועליי ע"י אבי ז"ל.  בהמשך חיי, כשנישאתי לבעלי הראשון, חוויתי את האלימות הכלכלית שוב. בתקופה ההיא של שנות ה-80 לא הייתה התובנה שיש לנו היום, זה נראה והרגיש טריוויאלי, למרות שבתוך תוכי חשתי מושפלת, בדיוק אותה חוויה שהייתה לי בבית.

כל פעם לבקש "אני צריכה כסף לקניות", "אני צריכה כסף לקנות בגדים לילדים", "אני צריכה כסף לעצמי".

זה המשיך גם לאחר שהתגרשנו, נעזרתי בהוריי שזה נפלא, אבל כדי להעזר בהם הייתי חייבת להיות "שפוטה" לדבריו של אבי ז"ל. ישנם כאלה שרואים בעזרה שלהם רק טוב, נכון אחרת לא יודעת איך הייתי מתמודדת. אבל צריך לזכור ולהבין שזו ממש אלימות כלכלית או במלים פשוטות יותר "תעשי איך שאנחנו רוצים ואז נעזור"

להיות תחת חסדיו של אדם כזה או אחר בכל תחום ובמיוחד בתחום הכלכלי זה פשוט לכלוא אותנו בתוך צינוק ללא אור יום וללא טיפת אוויר זהו החושך הרע, המביש והמשפיל בהתגלמותו. רק מי שחוותה ו/או עדיין חווה אלימות כלכלית יכולה להבין.

אלימות כלכלית היא גם כשאת בנתינה עצומה לאורך שנים, כשאת נותנת כי את כזו וזה בסדר. אני מדברת על עצמי ואני בטוחה שישנן עוד כמוני אבל שעדיין שותקות. אנא מכן נשים יקרות דיי לשתוק.

אבל לפני שאמשיך גילוי נאות. ההתנהלות הכלכלית שלי לאורך שנים לא הייתה תקינה ואני בהחלט לוקחת על כך אחריות מלאה. כן צריך להבין שבהחלט יש קשר הדוק לאלימות הכלכלית שחוויתי, אבל עדיין למרות זאת לוקחת אחריות מלאה.

דוגמאות של מאומנת שלי:.

שירלי (שם בדוי) כבת 45 נשואה עם 2 ילדים, בעלה עורך דין מצליח בתחום הנדל"ן ויוצא הרבה לחו"ל עם שותפו למשרד. היא עובדת בחברת הייטק ידועה ומשתכרת יפה מאד, אך המשכורת נכנסת לחשבון משותף כשבעלה מצר את צעדיה בחשבון, עד כדי שכרטיס האשראי נמצא אצלו ואילו על פנקס הצ'קים שניהם צריכים לחתום.

שירלי חולמת להגיע לחופש כלכלי אבל ישם עדיין מכשולים שעליה לעבור. אחד מהם הוא החשוב ביותר. היא טרם הפנימה שאלימות כלכלית היא אלימות בפני עצמה, אלימות מנמיכה ומשפילה מאין כמוה.

היא חוששת שאם תלך לכיוון הגירושים בעלה שכמו שציינתי הוא בעמדת כח כלכלית וחברתית, לא ירפה ממנה ואף יקח ממנה את 2 ילדיהם ורכושם.

כרגע אנחנו בתחילת הדרך, עובדות גם עם קלפי מסרים ואני לא אעזוב אותה עד לדרך המלך שלה.

 

 

 

Comments are closed.